Moa

Tar en paus från filosofins existentialism!
De är de jag har svårt att få grepp om nu.
Vet att de är filosofen Sartre som är frontfiguren.
Och att den har en humanistiskt inriktining.
Är de nån som vet nå mer om denna genre så kommentera gärna!!
TENTA PÅ FREDAG!!!


Idag har jag iaf vart med nisse ut till sjukhuset.
Gick bra att köra dit, men värre att hitta rätt på sjukhuset.
Gick fel en gång, men till slut hamna jag rätt på KTC (kliniskt tränings center)
Där pyssla vi med matning.
Jag var med en gullig tjej som heter Linda.
Vi kom fram till att:
Björnbärskräm är gott
Det är läskigt att få en sked uppkörd i munnen när man är blind (ögonbindel)
Skorpor är torra
Svårt att bli matad med pipmugg

Sen gick vi igenom lite fall i smågrupper och prata etik igen.
Bra inför tentan!

Regnar och blåser gör de mest hela tiden, härligt!!
Väldigt skönt att ha bilen uppe då!

Gjorde en god gärning idag oxå.
Jag ringde till frissan som jag var hos igår
och berätta hur nöjd jag var med håret!
Jag har aldrig blivit så här nöjd nån gång!
Så nöjd att jag har håret utsläppt och inte i toffs!
Sandra (frissan) blev jätte glad över att jag ringde.
Märkte verkligen hur hon lös upp på andra sidan luren.
För mig tog den knappt 5 minuter att ringa de lilla samtalet.
Men jag är nästan säker på att hennes glädje håller i sig hela dagen!
Varför gör man inte sånt här oftare för??
Den strama svensken.........


Om nån timme kommer Adam så vi kan åka ner till kåren.
Jag har vaktmöte, och sen ska vi äta middag där.
De är ju My som står i köket idag!
Har redan vart ner på kåren sväng för en halvtimme sen.
För My och Hinds ville inte gå i regnet.

Sen blir de hem om kolla in nya säsongen av greys anatomy kl 21:00
Skulle ju ha velat se roomservice 20:00
Men vet inte om jag hinner hem till dess.
Men de finns ju webb-tv till sånt!

Men nu ska de nog bli lite Genusperspektiv i arbete med männsikor som gäller!


sii yaa

Kommentarer
Postat av: Sara

Sartres existentialistiska slagord:existens föregår essens, vilket betyder att vi existerade före meningen och roten till vår mänskliga ångest ligger i det faktumet att vi inte har en bestämd natur som Sartre hävdade att en bok eller en sten har(fråga mig inte riktigt hur han menade där). Vi måste skapa meningen med vårt eget liv. Denna totala frihet är mkt skrämmande för människor och det är därför vi söker att finna mening med livet genom tro på gud eller liknande. Inom moral och etik innebär existentialismen att vi är fri och ansvariga. Sartre menade, i kontrast till Freud, att det inte existerar någon psykologisk determinism eller något undermedvetet. Alla beslut vi tar gör vi totalt medvetna:)

2008-10-01 @ 17:23:46
Postat av: Sara

Människan måste skapa sin egen mening. När vi födds är vi som skådespelare som blir kastade ut på scenen utan att veta vem vi är eller vilken roll vi ska spela. Hoppas min förklaring hjälper dig lite grann iaf:)

2008-10-01 @ 17:28:16
Postat av: Carina

Vilka bra kommentarer från Sara...tycker att sådant är intressant jag....man skulle kanske förkorva sig i filosfin mera.

Freud med sin lära kan jag en del om men Sartes kan jag inget.

2008-10-01 @ 18:24:41
URL: http://goldiesmatte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0