slutspurten på praktiken!

På lördag så gör jag min sista dag å praktiken i Stöde,
tänk att de redan har gått 4 veckor!
Fast har nog bara jobbat i 3 om man räknar ihop dagarna.
Har ju haft så mycket ledigt ;P
Men de känns inte direkt som att jag har missat nått heller,
fast jag har vart ledig.
Och den här praktiken går ut på att lära sig den grundläggande
omvårdnaden, alltså tvätta dom, hjälpa dom på toa,
mata dom osv.
Men sånt kan jag ju redan sedan mina sommrar på hemtjänsten.
Så min handledare tyckte inte att jag behövde gå med nån undersköterska.
Har lärt mig lite vad en kommunsköterska gör,
fått utföra lite olika saker, och lärt mig lite nya grejer och sjukdomar.

Men min två sista dagar i stöde (alltså tis och ons) har varit skit bra!
Igår (ons) så var de läkar-rond som vi fick följa med på,
Läkaren björn är lite speciell, men tycker om att lära ut,
och gör oss små SSK-studenter gärna delaktiga i undersökningar,
och förklarar sånt man inte förstår lr känner till, mycket intressant!
Sen på eftermiddagen så hade avdelning 1 ATP (arbetsplatsträff).
Och så var de tydligen nån chef som skulle sluta, så hon bjöd på
exotisk fruktbricka med ost och kex, och så lite herrljunga cider till de.
Så där satt jag och mumsade i 2 timmar innan tåget gick hem!
Inte helt fel med praktik vissa dagar!
Idag så började tagen med ett eplepsianfall, inte kul att nån fick de,
men intressant att se och få vara med och undersöka.
Sen blev de en timmes fika med ett par anhöriga till en ny boende.
Sen fick jag ta ett venprov, gick skit bra! behövde inte ens stasa!
Men jag var lite halvrädd när jag skulle ta de, för anhöriga var i rummet
med en liten hund som hoppa skällde, var rädd att jag skulle bli rädd och
rubba nålen när han gjorde så, sen att man hade anhöriga som titta på en
var ju oxå lite stressande.
Men jag förberedde allt, prata med patienten och så drog jag bort
skyddshylsan från nålen, och fick lite panik (är ju lite rädd för nålar).
Jag visste ju att de skulle komma en nål, men de blev ändå
lite läskigt. Se så var de lite svettigt att trycka nålen genom huden,
men tillslut så gick den in, precis rätt så de kom blod!
Moa är en lyckad venprovtagare!
Sen på eftermiddagen så var de avdelning 2´s tur att ha ATP.
Så jag var ju "tvungen" att äta frukt, ost och kex igen och bubbla cider igen.
JAG HAR HAFT TVÅ ROLIGA DAGAR FAKTISKT!

Kommentarer
Postat av: Carina

Ibland måste man offra sig...äta exotiskplanka två dagar i rad ;))

Härlig doktor du träffat :)

2009-04-23 @ 19:42:54
URL: http://goldiesmatte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0