Grattis Moa!

Idag är det den 18 November och jag har namnsdag!

På wikipedia skriver dom så här om mitt namn:

Kvinnonamnet Moa är förmodligen en smekform av ordet mor.
Moa är en av 90-talets största moderaketer. För 30 år sedan fanns det bara 66 personer, unga som gamla, som hette Moa. Den 31 december 2007 fanns det totalt 13 434 personer i Sverige med namnet Moa varav 11 422 med det som tilltalsnamn. År 2008 fick 514 flickor namnet som tilltalsnamn.

Googlar man fram bilder på ordet Moa så får man detta resultat:

 Nån urtida fågel

 

 

Dagen i skolan har vart mäkta intressant för en gångs skull,
har inte fört en enda anteckning, utan bara suttit och lyssnat
med stora ögon och öron.

På förmiddagen kom det en rullstolsburen man,
han berättade sin gripande historia om hur han hamnade
i rullstolen, och den långa vårdprocessen efter olyckan
han vart med om. Han krockade med en älg
sommaren 1999 med sina två barn, 8 och 5 år, med i bilen.
Barnen klarade sig oskadd, men han bröt nacken och är
nu förlamad från armhålorna och neråt.
Vi fick komma fram på slutet och mannen ställde frågor,
som vi sedan fick ta ställning till genom att ställa oss på
en linje med "instämmer" på ena sidan och "instämmer inte".

På eftermiddagen kom en blind kvinna i 50 års åldern,
hon var helt blind på grund av sin diabetes och vart de
sen hon var 23 år. Hon berättade om sitt liv, sin vardag
och olika hjälpmedel. Vi fick prova på blindskrift och känna
på olika klockor. Efter pausen fick vi själv agera blinda
och ledsagare. Antingen helt blind med en mask, eller prova på
olika ögonsjukdommar med specialglasögon.
Vi fick prova och gå med blindkäppar och gå i trappor.
Mycket intressant att lyssna på, och hon hade bra kontakt med
oss även om hon inte kunde se oss eller veta vart i salen vi satt.


Nu blir de lite fika innan jag ska till kåren på vaktmöte,
men snart är möten-på-kåren-tiden över,
efter jul är jag inte längre gruppchef och lägger
nog av helt med min insatts på kårhuset!



Kommentarer
Postat av: Carina

GRATTIS

min lilla urtidsfågel ;))

Fågeln får mig att tänka på hur du gjorde som väldigt liten tjej när du såg en ung kille ....gömmde huvudet som en stork :)))

2009-11-18 @ 19:10:13
URL: http://goldiesmatte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0