Nystagmogram

Idag är dagen här!
Det är dags för återbesöket på sjukhuset sen min lilla yrselhistoria.
Jag ska tydligen göra en balansundersökning
som kallas nystagmogram.
Jag ska få sitta i ett mörkt rum och kolla
på olika lampor som lyser, samtidigt som dom
filmar mina ögon.
Och sen så ska dom framkalla yrsel genom
att spola ljummet vatten i öronen på mig,
och jag som verkligen hatar vatten i öronen!
Kommer väl få ligga med örvärk inatt tänker jag!

Hela kalaset ska ta ca en timme, och sen ska jag vara
fit for fight för att återgå till min vanliga verksamhet
som dom så fint beskriver.

Min verksamhet idag ska bestå av att lägga upp
auktioner på tradera. Ska försöka sälja iväg lite
kläder och skor som jag ändå hade tänkt att åka till
erikshjälpen med.
Med mina shoppingvanor är det nog dags att börja
försöka dra in lite pengar oxå, haha!
Men två stora kassar med kläder ska skänkas bort,
det är inte i tillräckligt bra skick för att säljas på tradera.



Update

Ja det var ju en upplevelse att genomlida det där nystagmogramet.
Först fick jag sitta med en ställning på huvet som filmade mina ögon,
medans jag följde en vit prick som flyttade sig på en bioduk.
Men sen kom vi till spolningen av öronen!
Fick ha "skidglasögonen" på mig igen som filmar ögonen
och gör att allt bli svart, sen fick jag ha nå specialhörselkopor
som var öppna med en slang som gjorde att vattnet rann ner i
en hink.
Sen spolade dom med 30 gradigt vatten i öronen i 30 sek.
Fy fan vad obehagligt, nästan som djurplågeri ju!
Sen började de snurra för mig och jag skulle kolla på
nån lampa som lyste i mörkret.
Likadant gjorde dom på andra örat sen.
Precis när jag tänkte att det värsta var över så säger dom att dom ska
spola med 44 gradigt vatten oxå, så att det yrslar åt andra hållet.
Första örat var värst, vattnet kändes för varmt och det gjorde rejält ont,
i det andra örat gjorde det inte lika ont, men det kändes för varmt.

Resultatet blev iaf att jag yrslar för dåligt på både varmt och kallt vatten
på höger öra, vilket innebär att jag har ett försämrat balansorgan på
höger öra. När jag pratade med överläkaren så sa han att det var konstigt,
eftersom han hade bedömt att det var vänster öra som det var fel på
när jag låg inne på sjukhuset i början av maj.
Jag skulle iaf inte drabbas av "virus" på balansnerven igen sa han,
men om jag blev dålig igen så måste jag höra av mig för att göra
fler och mer omfattande tester, det lät inte så bra om jag blev dålig
igen alltså.

Men men, nu vet jag vad som är felet, och att jag kan lätt bli
lite yrslig av vissa saker. Nått som min unga friska hjärna
ska klara av nogorlunda.
Men blir jag jätte yrslig igen så är det nått som är på tok på riktigt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0