Praktikångesten!

Moa är en tjej som har koll på de mesta,
folk kommer ofta till mig när dom undrar saker.
Jag är engagerad i linjeföreningen Emboli och
går på instutitionsmöten för att förmedla mina
klasskamraters åsikter till "höjdarna".
Jag har vart gruppchef för 30 personer
i vakten på kårhuset, haft onsdagsmöten på engelska
och har typ haft läget under kontroll i de gigantiska hårhuset!

Men när de kommer till praktiken vi ska ut i den 25 januari
så har jag vart en grubblare ända sen i sommras.
När alla andra i klassen var upptagen med att ha panik
över den omtalade medvet-kursen, så var jag samtidigt
hispig över den 8 veckor långa praktiken på sjukhuset.

Idag så föll äntligen lite oro bort.
Vi hade praktikinfo med prakiksamordnaren Anna-Klara.
Hon berättade lite om dom olika ställerna vi kunde få vara på,
ovh vart man behövde "lite-mer-kött-på-benen" för att klara de.
Man får önska om man vill vara på en medicin eller kirurgi avd.
och den man inte väljer nu får man göra sista terminen.
Många rusade ner mot "önskelistan" när infon var färdig.
Mina 3 vänner orkade inte armbågas och gick hem för att önska imorn.
Själv är man alldeles för hispig, och tränger mig fram för att
öppna trattkantarellerna och ta in all info man kan få!

Folk droppade av, men jag stod kvar. skrev lite pinibelt i
att mina tidigare erfarenheter var hemtjänsten och att
jag önskade att få vara på en medicin avd.

För att få vara på hospice krävs lite erfarenhet och sånt,
av naturliga själ, man ska ändå möta döden varje dag,
och mycket jobb med att trösta både döende patienter
och anhöriga. Och eftersom jag inte ens har sett en död
människa vill jag inte rivstarta med nått sånt i 8 veckor.
Och sa de till Anna-Klara, och förklarade samtidigt att jag
är väldigt nervös inför den här praktiken.
Hon verkade fundera en stund och sen frågade hon
vad jag hette igen, kollade på mitt önskemål.
Sen så berätta hon om avdelning 17, akutgeriatrik.
Det är tydligen är bra avdelning där många är nöjda.
Många sjuksköterskor och riktigt bra handledare.
plus att dom hade 4 platser där, så jag skulle inte bli ensam.

Där fick man stöta på alla möjliga sjukdomar, vilket är bra.
Och ena studen var de taget ur cityaktuen, medans andra så
var de lugnare. Och man fick många gånger gå ner och
hämta dessa 60 plusare på akuten.
Det lät riktigt lärorikt.

Det enda som kändes lite tråkigt var ju att de är geriatrik
med människor från ålder 60 och uppåt.
Den åldergruppen har man ju jobbat med en hel del,
och de skulle vara roligt att träffa en ny.
Å andra sidan så är de gamla på nästan alla avdelningar,
och de gamla vet jag ju hur jag ska handskas med,
jag är inte helt grön på den kategorin.
Så de kan nog bli en bra praktik och smyga från
hemtjänsten in till slutenvården på sjukhus.

Och hispig som jag är så har jag surfat runt för
att hamstra på mig information, här är hemsidan ---> akutgeriatrik

Det är ju inte hugget i sten att jag ska få vara där,
men Anna-Klara verkar väldigt mån om att vi ska
få de bra på praktiken, och tog mig till sig när hon
såg lite panik i mina ögon.
Hoppas på att hon följer sina antckningar!


Jag vet att de här blev ett jävligt långt inlägg,
men de är inte så många som vill, har tid eller är intresserad
att lyssna, så jag fick ta och skriva av mig istället!
Fast nu ska jag nog ringa Björn och prata av mig!



Kommentarer
Postat av: Carina

Förlåt gumman....men mammsen skulle ju på fest.

Hur ofta har du tid men mig vid sådana tillfällen

KRAM

2009-12-17 @ 23:30:30
URL: http://goldiesmatte.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag hoppas nog också på att hamna där, vore nice att vara på samma avd! :) Trevlig helg!

2009-12-18 @ 13:22:38
URL: http://fnittertanten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0