Äldres hälsa och ohälsa

Så heter den nya kursen som började idag!
Ser verligen framimot den här kursen!
Vi ska få vara uppe på sjukhuset och lära oss en massa saker,
typ som att ta venprov, ge injektioner, sondmatning, kateter, sug och syrgas......
Sen så är de 4 veckor praktik in äldreomsorgen,
och även om jag har jobbat rätt mycket med de redan så ska de bli kul!
Jag ska ju få gå med en sjuksköterska och få utöva sånt jag lärt mig på sjukhuset.
Plus att jag ska vara på ett äldreboende, vilket jag inte har några erfarenheter av.
Men eftersom vi ska gå med undersköterskorna oxå så känns de skönt att
man redan vet hur man matar, sköter hygienen och sånt sen tidigare.
Tror att praktiken  blir mer omtumlande för dom som aldrig jobbat inom vården förut.

Jag fick min praktikplats på "skogsbrynet" i Stöde, ca 4 mil utanför sundsvall.
Hade ju vart lite smidigare att få vara i stan,
men de går tåg ut till stöde, och jag bor ju 300 meter från tågstationen så de blir bra ändå.
Tåg resan tar ca 30 min, och tågen går inte så super ofta,
så jag tror nästan jag kommer att få jobba mellan 8:30 till 15:00,
annars får jag jävligt tidiga mornar lr väldiga sena dagar.
Men jag hörde av Hanna i klassen att en av hennes kompisar
hade jobbat på skogsbrynet, och att hon trivdes super bra och att dom var snälla där.
Så de ser väldigt ljust ut tycker jag!

Våran kursansvarige lärare kicki som vi har haft idag är så skön!
Hon flummar runt och drar skämt hela tiden, mest om sig själv.
Hon är öppen och jätte rolig att lyssna på, man tar in vad hon säger.
Hon är väldigt personlig oxå, hon pratar om sin pappa som bor på demensboende.
Och när hon skulle prata om sin mamma som dog i alzheimers för 2 år sen
så brister hon ut i gråt! Vi blev lite chockad i klassen, och väldigt berörda.
Så de har vart en väldigt händelserik dag måste jag säga.

Men nu ska jag vila en stund innan jag gör mat.
Vid halv sju blir de gymmet som gäller!

siii yaa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0