Negerboll V.S Chokladboll

Lite kul ändå, jag får nästan aldrig några kommentarer i min blogg,
men när jag skriver ordet "negerboll", då får man 3 kommentarer!

Måste först redogöra att jag överhuvudtaget inte tänkte på att folk tar illa upp på de ordet.
Jag bara skrev direkt från mitt huvud, och i mitt huvud var de negerboll.
För mig har de alltid hetat negerboll enda sen jag var liten.
Jag tänker inte på en människa med afrikanskt ursprung när jag hör de ordet.
Men jag vet ju förståss att de politiskt korrekt heter chokladboll!
Och jag ber om ursäkt om de är någon som tog illa upp när dom läste de,
men jag är aboslut inte nån rasse/nasse, och har inga problem med folk med utländsk ursprung!

Jag tänker oxå lite på ordet för svart på spanska, "negro", och en chokladboll är ju typ svart,
är de då okey att säga negroboll?

Sen vill jag oxå poängtera en gång när jag var liten och jag och en kompis skulle baka negerbollar.
Vi sökte receptet i en sån där stor kokbok (en rätt gammal), och vi sökte såklart på "chokladboll",
men vi fann inget sådant recept under "C".
Vi trodde väl inte att de skulle stå under "N" som i negerboll, men vi chansade och slog på de.
Jo mycket riktigt så fann vi "chokladbolls receptet" under namnet "negerboll".
Då tycker jag att de inte är helt fel att säga negerboll när ett bokförlag har godkännt de.

Och om ni nu fatta direkt vad jag mena negerboll, varför inte bara tänka chokladboll i huvet!

Man får tycka som man vill, men jag tycker att sverige gör så många ord till fula ord.
Man måste tassa på tå så fort man ska säga nått om någon/nånting som har med ett utlänskt ursprung att göra.
Tex. är de inte fint att säga "invandrare", men dom har ju faktiskt invadrat till sverige!
Ska man hellre säga immigranter? 
Och ordet "negerboll" var tydligen helt okey att säga förr eftersom de står med i kokböcker,
men nu är de tydligen helt tabubelagt!

Nu har jag skrivit ett långt inlägg om de här!
Mest för att jag blir lite upprörd över att folk hakar upp sig över ett bakverk.
Slår vad om att de hade vart noll kommentarer om jag hade skrivit om hur vi åt en budapest-bakelse.

Och sen du som kommentera anonymt, du verkar ju inte kunna stå för vem du är lr vad du tycker,
varför skriver man då anonymt? Tycker inte att du har nått att säga till om!

Jag kommer fortsätta att säga negerboll som jag alltid har sagt!
Jag tycker inte att de är osmakligt, utan väldigt gott ;)


Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag håller med dig Moa! Det finns så många fula ord i samhället (värre ord) som folk inte ens reagerar på när dom hör, men när de hör ordet "negerboll" som ändå blivit ganska etablerat så är det bestämt "fel". Jag tror inte att så många förknippar "negerbollarna" med folk från andra kulturer! :)



Hoppas allt är bra med dig annars!

Kramar

2009-02-16 @ 21:57:01
URL: http://jordgubbslisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0