Speedad Moa

Satte mig ner och skulle skriva färdigt mitt moment som ska va färdigt imorn,
har dragit på de i 4 dagar (fast jag skulle göra de första dagen),
Dumt! eftersom jag blev klar på 30 min bara jag satte mig ner!
Och insåg att de inte var så tråkigt ändå.
Jag skulle skriva om omvårdnadsteorier, vilket var ganska tråkigt,
men sen skulle jag fördjupa mig i en av teorierna,
jag valde Virgina Henderson, och hon var fan intressant!
Blev så där taggad att bli sjuksköterska igen!
Så jag tänkte dela med mig av vad jag har skrivit om hennes teori!

Virginia Henderson (1897-1996) var en av dom första sjuksköterskor som försökte beskriva omvårdnadens grundprinciper efter Nightingales skrifter i slutet av 1800-talet.
Henderson fokuserade på tre viktiga pelare för att utföra en god omvårdnad, vilket den första var att man måste vidta vissa åtgärder för att tillfriskna, behålla hälsan eller få en fridfull död.
För de andra att patienter och männsikor utför dessa åtgärder aktivt och självständigt.
Den tredje att målet för omvårdnaden ska vara i individens återvinnande av sin självständighet eller uppnå en fridfull död. En annan viktig asspekt som Henderson hade var att människor, så väl friska som sjuka, har samma behov av "mat, husrum, kläder, kärlek, uppskattning, känsla av att vara till nytta samt upplevelse av ömsesidig samhörighet med och ömsesidigt beroende av andra i en mänsligt gemenskap".
Men även om dessa behov ses som likartade oberoende på vilken kultur man kommer från, så måste man ändå ta hänsyn till individens egna upplevelser, och hur man på bästa sätt kan tillgodose dessa. Det kan handla om socialkulturell bakrund, fysisk och psykisk kraft, vilja, motivation och ålder.
Virginia Hendersons människosyn går ut på att människan är en självständig individ, som aktivt handlar efter vilken kulturell och social miljö han befinner sig i.
Sjuksköterskans uppgift är att tillgodose varje individs specifika behov när denna inte själv kan, hon måste försöka få största möjliga förståelse för varje individ, och inte "dra alla över en kam" (Kirkevold, år?, s. 115-117, 123).

 

(Jag har inget rättstavningsprogram på datorn, men det ska fixas på skolan. Men kommentera gärna texten!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0